Hjärnans Smörgåsbord - en buffé av spridda tankar

Aktivism för en bättre värld

Kategori: Saker som händer

Jag var på en filmvisning på Tellus Bio i Midsommarkransen ikväll och fick en stor upplevelse.
 
Filmen som visades var Black Ice, en skildring av hur trettio GreenPeace-aktivister blev fängslade och satta i ryskt fängelse när de genomförde en fredlig aktion mot Rysslands förberedelser för att borra efter olja i Arktis. Berättelsen om deras engagemang och deras mod, om hur Ryssland ville ha dem inspärrade på obestämd framtid och hur de till slut kom ut tack vare internationellt engagemang för deras sak, den berörde. 
 
 
Det är mycket som får frågetecknen att snurra. Hur kan världen vara så centrerad kring ekonomiska värden att vi är beredda att offra själva jordens existens som beboelig plats för att vinstmaximera? Hur kan trettio oskyldiga människor hållas i fängelse under två månader utan en riktig rättegång? Hur kan oljan vara värd att hota andra människor till livet med en pistol i ansiktet? 
 
Och den fråga som snurrar mest av alla just nu: Hur kan jag vara passiv när jag vet och ser att det är det här som är verkligheten? Det känns skrämmande att det är så lätt att titta åt ett annat håll och låta bli att agera. Det är alldeles för lätt att ignorera det som inte flyger rakt upp i ansiktet på mig. 
 
Har nog inte tid, orkar inte just nu, verkar för svårt, jag är för ocool för sånt viktigt arbete, vet inte hur jag ska göra.. 
Tyyyst!
Kära larviga tveksamhet och lathet, vad har jag ens tid med om jag inte har tid att vara med och rädda världen?
 
 
 
Kommentera inlägget här: