Hjärnans Smörgåsbord - en buffé av spridda tankar

Jag tror jag funnit min dröm

Kategori: Den där skogsdrömmen och andra hippie-idéer

Jag har kommit fram till att jag när jag blir äldre tänker flytta ut i skogen. Jag vill bo i en egenhändigt byggd konstig koja och ägna dagarna åt att sitta och spela trumpet och skriva en psykadelisk bok om livet.

Jag tänker leva på växter jag hittar, och så kan jag lära mig att gillra fällor och fånga kaniner eller liknande. Jag ska inte ha någon kontakt med omvärlden alls eftersom jag inte kommer ha någon el, men om jag talar om för dig var jag bor skulle jag uppskatta om du ville hälsa på någon gång.

 

Jag skulle verkligen vilja göra det, det vore helt underbart. Bo där över en sommar eller så. Och sen återvända nästa sommar igen, laga skador som blivit under vintern och flytta in igen... Och sen kommer jag utveckla boendet där lite i taget och göra det bättre och bättre, tills det är så bra att jag kan bo där året runt. Efter det, när jag kan bo där året runt och leva på bara saker jag hittar där i skogen, då kommer min tillvaro vara fullkomlig.

 

Jag har hittills kommit på ett par saker som är helt nödvändiga för att det ska gå att genomföra:

 

- Jag måste hitta en skog där det är möjligt och tillåtet att bosätta mig. Det måste vara en tillräckligt stor skog för att det inte ska hända att folk råkar gå runt där och stöta på mig av misstag. Det betyder att det knappast kan vara i närheten av Stockholm.

- Jag måste ha tillgång till vatten, alltså måste jag hitta en bäck eller liknande som kan förse mig med det.

- Jag måste ha en kompass för att kunna gå runt i skogen och sedan hitta tillbaka till min koja igen.

- Jag behöver ganska stora mängder papper för att kunna skriva massa saker under månaderna där ute.

- Jag måste lösa problemet med trumpeten. Jag måste kunna spela trumpet, men det kan jag ju inte göra flera timmar om dagen så att det ljuder ut över nejderna hela tiden. Det skulle troligen skrämma bort alla djur och dra till sig människor... Så, det gäller helt enkelt att skaffa en grymt effektiv sordin, eller ett antal olika.

- Jag bör nog ha någon sorts nödlösning om jag måste få tag i någon, en radio eller en hållbar mobil som inte går att använda till något annat än att ringa. Som en Samsung.

 

Utöver det vill jag ha med mig mycket böcker som kloka människor skrivit, böcker som gör att mitt sinne och tänkande utvecklas.

 

 

Jag ser mycket fram emot det här.