Hjärnans Smörgåsbord - en buffé av spridda tankar

Blomstrande grubbel

Kategori: Saker som händer

Beslutet närmar sig! Jag tror att det blir etnologi. Med stöd från en snäll studievägledare på Institutionen på Kulturvetenskaper och efter input från min vän som själv läst etnologi känns tanken helt vettig. 
En av de saker jag tilltalas av med etnologi är hur det handlar om varför vi beter oss som vi gör, vad i den kultur vi lever i som styr våra handlingar. I kursbeskrivningen står det bland annat
 
"I etnologi studerar vi hur människor skapar mening i sina liv och förståelse för sin omvärld. För att kunna göra detta problematiseras den roll som genus, klass, etnicitet, och kulturell identitet spelar i vårt möte med andra människor och den sociala omgivningen."
 
"Hela kursen kan ses som en utgrävning av dagens Sverige, där du får hjälp att synliggöra underliggande kulturella mönster som formar våra handlingar, men som vi ofta inte är medvetna om."
 
 
I exemplen på vad en etnolog kan syssla med står projektledare och kommunikatör med. Förvisso är det inte etnologi jag planerar att ha som huvudämne i in examen, men jag känner att det är en antydan om att jag är rätt ute. 
 
 
Men min dag har inte bara innehållit kursgrubbel.

Det blomstrar i Lund nu! Alla små söta knoppar slår ut och det är alldeles för varmt för att ha jacka när jag cyklar hem. 

Och det är grejer på gång nu! Varje vecka är det nya spännande möten om samarbeten inför Lundapride och det kommer att bli alldeles för bra för att vara någon annanstans den 23:e maj.
Kommentera inlägget här: